Przyczyny niestrawności

Problemy żołądkowe mogą wiązać się ze zwykłym przejedzeniem. Zbyt obfity posiłek przed snem, zbyt tłusty, produkt przeterminowany to potencjalne zagrożenie bólem, brzucha, kolką jelit czy nudnościami. Oprócz tego można odczuwać dyskomfort w nadbrzuszu podczas przechodzenia różnych chorób związanych z układem pokarmowym np. przy refluksie, wrzodach żołądka lub dwunastnicy, zapaleniu dróg żółciowych, trzustki czy po terapii antybiotykowej lub zażywaniu leków niesteroidowych, przeciwzapalnych. Obok tego typu niestrawności organicznej wyróżnia się także dyspepsję czynnościową, której pochodzenie nie jest do końca znane i nie wiąże się z konkretną chorobą.

Najczęstsze objawy niestrawności

Obok bólu brzucha, nieprzyjemnych kolek jelitowych pojawiają się także mdłości, zaparcia, biegunki i wymioty. Obecność zbyt dużej ilości gazów to także bardzo przykra dolegliwość, która obniża komfort życia i czasami trudno się jej pozbyć. Czasami pojawia się zgaga (cofanie się treści pokarmowej do przełyku), najczęściej związana z wrzodami żołądka czy refluksem przełykowo-żołądkowym. Może też wynikać szybkiego połykania kęsów, ale też często ma podłoże nerwicowe.

Coraz więcej osób choruje na tzw. nerwicę jelit. To bardzo nieprzyjemna dolegliwość o niezbadanym do końca pochodzeniu. Ból brzucha, skurcze jelit, wzdęcia i gazy, nagłe biegunki – te objawy mogą pojawić się niespodziewanie, najczęściej pod wpływem silnego stresu, bądź po zjedzeniu posiłku. W przypadku pojawienia się zespołu jelita nadwrażliwego można dążyć do złagodzenia objawów poprzez stosowanie technik relaksacyjny6ch, aktywności fizycznej, zmiany diety i picia dużej ilości płynów.

Jak się pozbyć niestrawności?

Nie zawsze jest to możliwe do końca, ze względu na specyficzną budowę układu pokarmowego, bądź czynniki psychogenne. Zawsze jednak warto próbować, choć w części wyeliminować ból i inne objawy, aby codzienność stała się lżejsza. Na dyspepsję czynnościową nie ma jednego niezawodnego leku, ani też złotego środka, który by całkowicie wyeliminował schorzenie. Tak czy inaczej, zawsze trzeba trzymać rękę na przysłowiowym pulsie i unikać potraw tłustych, mogących wywołać nieprzyjemne gastryczne dolegliwości. Warto odstawić także używki, bądź mocno ograniczyć, jak nikotyna czy alkohol. Posiłki powinny być spożywane częściej, a w mniejszych ilościach. Jedzenie musi być przyjemnością, czyli każdy kęs dokładnie przeżuwany, bez pospiechu. Regularne ćwiczenia fizyczne, lekki trucht czy szybki spacer pobudzają jelita do pracy, dlatego usprawnia się metabolizm. Ważna jest także relaksacja, odpoczynek i spożywanie większej ilości płynów.